Brug i udlandet

Undgå at få spærret dine kort på rejsen og at betale for meget, når du veksler valuta

Allerede inden du rejser af sted, kan du selv gøre en del for at sikre, at dine kort ikke pludselig bliver spærret.
Bliver dit kort spærret under en rejse, kan det skyldes flere forhold. Bankens automatiske overvågningssystem giver lyd fra sig ved usædvanlige og mistænkelige køb og hævninger på dine kort. I begge tilfælde vil en medarbejder i banken gå ind og vurdere, om kortet skal spærres og herefter prøve at komme i kontakt med dig. Du kan måske også have nået beløbsgrænsen på dit kort for brug i udlandet.

Kort er billigere end valuta
Du får typisk en bedre valutakurs og sparer vekselgebyret, når du betaler med dit kort i butikker og restauranter i stedet for at betale kontant.


  • Opdater dine kontaktinformationer

    Sørg for at dine kontaktinformationer i banken er opdaterede, herunder telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med dig. Det gør du ved at kontakte banken eller via netbank.

    Sådan gør du

    • Log på Netbank.
    • Klik på 'Kontakt & hjælp' øverst i netbanken og under 'Se også' vælg 'Personlige oplysninger'.
    • Opdater dine oplysninger
  • Beløbsgrænser på kort

    Tjek, om der på dine kort er beløbsgrænser for brug i udlandet. Du kan fx højest hæve 25.000 kroner på et Visa/Dankort pr. løbende 30 dage i udlandet.
  • Kortbetaling i udlandet

    Kort er billigere end valuta
    Du får typisk en bedre valutakurs og sparer vekselgebyret, når du betaler med dit kort i butikker og restauranter i stedet for at betale kontant.

    Men hvis kortterminalen spørger dig, om du vil betale i danske kroner eller lokal valuta, så vælg ALTID lokal valuta. Ellers vil valutakursen typisk være højere end den, der gælder på kortet.
    Læs mere om, hvodan du undgå dyr valutaveksling, når du bruger dit kort i udlandet
  • Flere kort

    Det er en fordel at have fx både Visa/Dankort og Mastercard med på rejsen. Så vil du stort set altid kunne betale med kort.
  • Kortsikkerhed med Mastercard

    Dit Mastercard fra Danske Bank er beskyttet af en automatisk geografisk kontrol. Det betyder, at kortet som udgangspunkt kun er aktivt i én verdensdel ad gangen – dér, hvor du bruger kortet. Du skal altså ikke selv gøre noget for at åbne eller lukke kortet.

    Eksempel:

    • Du rejser fra Danmark til Asien: Når du ankommer til Asien og bruger dit Mastercard for første gang, vil kortet automatisk åbnes for brug dér. Samtidig spærres muligheden for at bruge kortet i alle andre verdensdele.
    • Du rejser fra Asien og hjem til Danmark: Når du er hjemme i Danmark igen og bruger dit Mastercard, vil kortet automatisk åbnes for brug dér. Samtidig spærres muligheden for at bruge kortet i alle andre verdensdele.

    Har vi dit mobilnummer?
    Hvis vi har dit mobilnummer, får du en sms, første gang kortet bruges og bliver aktivt i en ny verdensdel. Yderligere får du en sms, hvis dit køb bliver afvist eller dit kort bliver spærret.

    Tjek i din Netbank om det er det rigtige mobilnummer, der er registreret på dig. Se hvordan.

    Du kan selv indstille kortsikkerheden
    I net- og mobilbanken kan du selv til- og fravælge, hvilke verdensdele og kategorier du kan bruge dit kort i. Du kan f.eks. også fravælge brug af kortet på internettet. Ændringerne virker med det samme.

Kontakt os

Kundeservice

+45 70 123 456
  • Åbningstider Kontakt os hele døgnet

    På hverdage mellem kl. 21 og 09 samt i weekender og på helligdage mellem kl. 16 og 10 besvarer vi primært henvendelser vedrørende spærring af kort og mistanke om svindel.

    Du kan gøre det meste selv via mobil – eller netbank. Se hvordan.

Teknisk support til mobil- og netbank

+45 70 105 501
Man-torsdag:                      09.00 - 21.00
Fredag:                                  09.00 - 18.00
Weekend og helligdage:  10.00 - 16.00



Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed.

  • Ring til os

    Kundeservice

    +45 70 123 456
    • Åbningstider Kontakt os hele døgnet

      På hverdage mellem kl. 21 og 09 samt i weekender og på helligdage mellem kl. 16 og 10 besvarer vi primært henvendelser vedrørende spærring af kort og mistanke om svindel.

      Du kan gøre det meste selv via mobil – eller netbank. Se hvordan.

    Teknisk support til mobil- og netbank

    +45 70 105 501
    Man-torsdag:                      09.00 - 21.00
    Fredag:                                  09.00 - 18.00
    Weekend og helligdage:  10.00 - 16.00



    Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed.

  • Find os

    Find afdeling eller Hæveautomat

  • Book et møde

    Du kan altid bestille et uforpligtende møde med en af vores rådgivere.

  • Skriv til os

Få alle fordelene i dag. Bliv kunde i Danske Bank.