MitID afløser NemID

MitID afløser gradvist NemID som Danmarks digitale ID. Derfor skal alle, der i dag bruger NemID, have MitID i løbet af 2021 og 2022. Husk, at du skal beholde dit NemID, efter du har fået MitID, da der i overgangsperioden vil være steder, hvor du stadig skal bruge NemID.

Har du fået besked om, at det er din tur til at få MitID?
Få hjælp her.

Hvordan og hvornår får du MitID?

Der er mange, der skal have MitID, og derfor får alle det ikke på samme tid. Der kan gå noget tid, før det bliver din tur – måske bliver det først i 2022. Du får besked, når det er din tur. Indtil da skal du ikke gøre noget – du kan blot fortsætte med at bruge NemID.

Har du netbank i Danske Bank? Sådan får du besked

Har du net- eller mobilbank hos os, får du besked i net- eller mobilbank, når det er din tur til at få MitID. Du vil så have 30 dage til at oprette det.

Vil du have MitID allerede nu, kan du få det via mobilbanken – vælg blot ”Kom i gang med MitID” i menuen.

Har du ikke netbank i Danske Bank? Sådan får du besked

Hvis du er kunde hos os, men ikke har net- eller mobilbank, får du besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen, når det er din tur til at få MitID. Du skal så have det via MitID.dk.

Du kan også få det allerede nu ved at gå ind på MitID.dk/kom-i-gang-med-MitID.

Spørgsmål og svar om MitID

  • Har du brug for hjælp til at oprette MitID?

    Du kan finde hjælp til de enkelte trin i denne guide, og i filmen nedenfor kan du se, hvordan det ser ud, hvis du skal oprette MitID via net- eller mobilbank hos os.

    Har du spørgsmål undervejs, så ring til os på 70 105 501.

     

    854dee4e366e4690a59d0085d803dc55
  • Har du fået besked om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger?

    Nogle skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID, før de kan få MitID. Hvis det er tilfældet for dig, har du fået besked via Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen.

    I brevet fra Digitaliseringsstyrelsen kan du læse, hvad du skal gøre. Du skal ikke gøre noget, hvis du ikke har fået brev.

    Læs mere og find hjælp på borger.dk/ID.

    Pas på svindel – vi kontakter dig ikke på telefon, mail eller sms

    Hvis du bliver kontaktet på telefon, mail eller sms i forbindelse med MitID, må du aldrig udlevere dine oplysninger. Hverken vi eller offentlige myndigheder beder dig om at udlevere dine personlige oplysninger eller koder, så der vil være tale om svindel.
  • Har du fået besked om, at det er din tur til at få MitID?

    Hvis du har fået besked om, at det er din tur til at få MitID, har du 30 dage til at oprette det.

    Du skal blandt andet:
    • vælge, om du vil have MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
    • oprette dit bruger-ID. Hvis du glemmer dit bruger-ID på et senere tidspunkt, kan du finde det igen her
    • aktivere MitID. Hvis du ikke kan huske din aktiveringskode, kan du finde den igen her.

    Husk, at du skal beholde dit NemID, efter du har fået MitID, da der i overgangsperioden vil være steder, hvor du stadig skal bruge NemID.

  • Hvorfor kommer MitID, og hvad er det?

    Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og følge med udviklingen. Derfor bliver NemID over det næste år erstattet af MitID, som lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden trygt kan bruge vores digitale ID på nettet.

    MitID er først og fremmest en app, hvor du blot skal swipe for at godkende, ligesom du måske kender det fra NemID nøgleappen. Har du ikke mulighed for at bruge appen, kan du vælge MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser. Det kan du læse mere om på MitID.dk.

    MitID er baseret på et samarbejde mellem det offentlige og de danske pengeinstitutter. Det betyder, at det er nemt for dig at bruge MitID, uanset om du skal logge på din netbank, på borger.dk eller handle på nettet.