Forsikringen dækker hele verden
Din rejseforsikring dækker i hele verden, medmindre Udenrigsministeriet fraråder rejser til et land.
Holder du ferie i Danmark, dækker kortets forsikring også rejser på minimum tre dage. Det gælder f.eks., hvis du lejer et sommerhus, der brænder eller får skader, der betyder, at du ikke kan bruge det. Forsikringen på dit Mastercard dækker op til 30.000 kroner til en anden feriebolig og forplejning.
Tag familien med
Forsikringen dækker både dig, din ægtefælle/samboende, dine hjemmeboende børn under 24 år og dine børn under 18 år, selvom de ikke har folkeregisteradresse hos dig. Dine hjemmeboende børn under 18 år er også dækket, selvom de rejser uden dig.
Fem gode råd før rejsen
- Tjek, om dit pas stadig er gyldigt. Ifølge borger.dk tager det 11-15 hverdage at få et nyt pas.
- Tjek, om dit blå sygesikringskort er udløbet - og bestil i så fald et nyt på borger.dk. Er du sent ude, er det nok at medbringe en kvittering for bestillingen, når du skal rejse.
- Tjek Udenrigsministeriets rejsevejledninger – både når du køber rejsen og inden du skal afsted. Overvej også at registrere dig på Danskerlisten, når du rejser. Hent eventuelt Udenrigsministeriets app Rejseklar.
- Husk dit fysiske Priority Pass, som du skal have med for at besøge loungen i lufthavnen.
- Gem telefonnummeret til Danske Banks rejseassistance i samarbejde med Tryg Forsikring og Falck Global Assistance i din mobil: +45 45 12 91 00.
Din forsikring dækker behandling og hjemtransport, hvis en af jer bliver syg på rejsen. Og opstår der sygdom derhjemme, mens du er afsted, dækker forsikringen også hjemrejse her.
Erstatningsrejse – både i Danmark og udlandet
Med kortet får du også kompensation for mistet ferie og for udgifter til udflugter, arrangementer (f.eks. koncerter) og udstyr, du har lejet hjemmefra i forbindelse med erstatningsrejse og ødelagte feriedøgn – men kun i forbindelse med rejser. Rejser i Danmark skal have en varighed på minimum tre dage. Du er også dækket med beløb op til 100.000 kroner, hvis du kommer til at ødelægge noget på hotellet eller i ferieboligen.
Hvor lange rejser dækker forsikringen?
Det kommer an på, hvilket type Mastercard du har:
- Mastercard Platin Private Banking dækker rejser på op til 60 dage
- World Elite Mastercard dækker rejser på op til 90 dage (eller 120 dage for Private Banking Elite-kunder)
Du kan dog købe tillæg for forlænget rejseperiode.
Se dine forsikringer i Netbank
Du kan også se alle dine forsikringer ved at logge på Danske Netbank og vælge ’Forsikringer til Mastercard’ under menupunktet ’Kort & valuta’.Forsikringen dækker også udstyr, du lejer på destinationen. For biler, motorcykler og andre køretøjer betyder det, at du ikke behøver at købe ekstra dækninger, der nedbringer selvrisikoen, da din Mastercard-forsikring dækker selvrisikoen i lejekontrakten på op til 30.000 kroner.
Bagagen er dækket – men ikke 24 timer efter en strejkestart
Du har bagagedækning hos os på en lang række forhold som forsinkelser og mistet bagage. Og forsikringen dækker også omkostninger til at leje f.eks. skiudstyr eller klapvogn, hvis din bagage er forsinket. Men du skal være opmærksom på, at hvis du rejser mere end 24 timer efter, at en strejke eller en faglig aktion er begyndt i lufthavnen, så er det flyselskabets ansvar at dække din bagageforsinkelse.
Mastercard-tip: Opret en kode til betaling i apps
Når du handler på nettet, skal du godkende dine kortbetalinger med MitID eller en personlig kode. Og bruger du dit Mastercard til at betale i apps (som f.eks. PayPal, Airbnb, Booking.com, Wolt, Circle K og British Airways-appen), er det en rigtig god ide at have en personlig kode til formålet. Man kan nemlig ikke bruge MitID i alle apps.
I stedet kan du nemt godkende dine onlinekøb med et personligt kodeord, du selv vælger, sammen med en sms-engangskode.
Forsikringen på dit Private Banking Mastercard dækker behandling og hjemtransport, hvis du på rejsen bliver syg af COVID-19 og ellers følger Udenrigsministeriets generelle rejseanbefalinger. Vær desuden opmærksom på eventuelle lokale restriktioner og indrejserestriktioner som for eksempel indrejseregistrering. Karantæne eller isolation undervejs på rejsen er ikke omfattet af forsikringen.
Skader og mere info om dine forsikringer
Har du spørgsmål om forsikringsdækning på dit Mastercard, kan du ringe til Danske Banks Rejseassistance på (+45) 45 12 91 00.Er uheldet ude, kan du anmelde skader her.