Hvis du bruger mobilbank, kender du måske allerede muligheden for at se din pinkode via kortmenuen. Hvis du ikke kender funktionen, så er der nu en god grund til at lære den at kende.
Fremover modtager du nemlig ikke de traditionelle pinkodebreve, når du bestiller nye kort. Du får kun vist pinkoden i din mobilbank.
Har du ikke mobilbank, vil du fortsat modtage din pinkode med et brev.
Hvor kan du se pinkoden i din mobilbank?
- Tryk på ”Kort” i øverste menulinje
- Vælg det kort, hvor du vil se pinkoden.
- Tryk på ”Vis pinkode”.
- Indtast din servicekode (den kode, du godkender betalinger med i mobilbanken).
- Nu kan du få vist din pinkode.
Hvornår kan du se pinkoden?
- Pinkoden til nye kort kan ses, når du får en sms om, at kortet er på vej med posten.
- Du kan altid se pinkoden til alle dine nuværende aktive kort.
Derfor er den digitale pinkode en fordel for dig
Den vigtigste fordel for dig er, at du altid har din pinkode med dig. Har du f.eks. flere kort med forskellige pinkoder, slipper du for besværet med at huske dem – og du undgår situationer, hvor ”tæppet går ned” ved kassen i supermarkedet.
Mindre risiko for, at pinkoden bliver opsnappet
En anden fordel ved udelukkende at have en digital pinkode i mobilbanken er, at der er mindre risiko for, at det fysiske brev bliver væk eller opsnappet af kriminelle. Det sker heldigvis sjældent – men med den digitale pinkode slipper du helt for den bekymring.
Pinkoden er selvfølgelig beskyttet
Dine pinkoder er gemt bag lås og slå i mobilbanken. For at få adgang skal du først logge på og dernæst indtaste din servicekode.
Servicekoden er din log-on-kode til mobilbanken, og den kode, du bruger til at godkende betalinger med. Du finder servicekoden i din netbank via ”Mobile tjenester”.
Afskaffelsen af de fysiske pinkodebreve også en fordel for miljøet
Hvert år trykkes og sendes der tusindvis af pinkodebreve, som bruges én gang og smides væk. Det er spild af ressourcer og belaster miljøet unødigt. Når du bruger mobilbanken, bidrager du derfor til en mere bæredygtig udvikling.